alternative oil pan gasket merc 140.

rbuljo

Seaman
Joined
May 30, 2012
Messages
58
hi all. rebuilding my Mercruiser 140 this week.

but I got a little problem. i can no longer get a hold of a oil pan gasket for my Mercruiser 140, 1986, A401501 here in Norway. and i need to get the boat floating and ready to go on friday.

would it be alright to use "engine sealant", i couldn't find the correct word for it.. but I`ve used this on several cars previously..
but on this engine I can sense a little problem getting it properly sealed in the rear of the engine.
 

Bondo

Moderator
Staff member
Joined
Apr 17, 2002
Messages
70,524
Re: alternative oil pan gasket merc 140.

hi all. rebuilding my Mercruiser 140 this week.

but I got a little problem. i can no longer get a hold of a oil pan gasket for my Mercruiser 140, 1986, A401501 here in Norway. and i need to get the boat floating and ready to go on friday.

would it be alright to use "engine sealant", i couldn't find the correct word for it.. but I`ve used this on several cars previously..
but on this engine I can sense a little problem getting it properly sealed in the rear of the engine.

Ayuh,.... You can try it, but yer chances of success are 'bout Zero....
 

Bt Doctur

Supreme Mariner
Joined
Aug 29, 2004
Messages
19,111
Re: alternative oil pan gasket merc 140.

Get some 1 inch wide cork and try cutting one or
Hi-Temp black or Grey silicone , coat the pan or block about 3/16 -1/4 inch
clean block and pan
bamboo shisk ka bob sticks
install sticks as spacers
install pan
GENTLY SNUG BOLTS, REMOVE STICKS AND WAIT TILL SEALANT CURES
tighen pan bolts
 

Lars0ne

Cadet
Joined
Apr 14, 2012
Messages
12
Re: alternative oil pan gasket merc 140.

I'll answer in Swedish. A bit esier for me and my iphone. Sorry folks

Jag tror det fungerar med packningsmassa. T?nk bara p? att l?ta det h?rda en stund innan du drar med fullt moment. Hade samma problem med min oljetr?gspackning men jag anv?nde en del av den gammla och "skarvade" in den del som jag inte fick tag p? ny. Se till att fylla skarvarna lite extra och l?ta det stelna. Nu l?r du vara p? sj?n redan. Hoppas du f?r en fin fredag
 

rbuljo

Seaman
Joined
May 30, 2012
Messages
58
Re: alternative oil pan gasket merc 140.

Larsone, takk. Men jeg fikk faktisk tak i pakning i siste liten. :) 4delt, men ble tett. Takk for tipset.

In English, actually got hold of a 4 piece gasket set in time. And it is not leaking. :)
 

achris

More fish than mountain goat
Joined
May 19, 2004
Messages
27,468
Re: alternative oil pan gasket merc 140.

I'll answer in Swedish. A bit esier for me and my iphone. Sorry folks

Jag tror det fungerar med packningsmassa. T?nk bara p? att l?ta det h?rda en stund innan du drar med fullt moment. Hade samma problem med min oljetr?gspackning men jag anv?nde en del av den gammla och "skarvade" in den del som jag inte fick tag p? ny. Se till att fylla skarvarna lite extra och l?ta det stelna. Nu l?r du vara p? sj?n redan. Hoppas du f?r en fin fredag

I had one of those once, but the wheels fell off... :D :D

Glad you got it sorted.... Happy boating... from the other side of the planet. (I was in Norway 6 months ago, Alesund and Stavanger.... Loved it!!!))..

Cheers,

Chris......
 
Top